Archiwum UMK funkcjonuje w oparciu o następujące dokumenty:
- Statut Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pobierz dokument (318 KB)
- Regulamin organizacyjny Archiwum UMK pobierz dokument (288 KB)
- Przepisy kancelaryjno-archiwalne i rzeczowy jednolity wykaz akt obowiązujące od 1 stycznia 2018 r.
Do podstawowych zadań AUMK należy prowadzenie działalności:
Archiwalnej
- przejmowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) z jednostek i komórek organizacyjnych UMK, a także prowadzenie ich ewidencji,
- przechowywanie, opracowywanie i udostępnianie przejętej dokumentacji,
- brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
Naukowo-dydaktycznej
- historii nauki i szkolnictwa wyższego, ze szczególnym uwzględnieniem historii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika,
- opracowywanie i redagowanie wydawnictw dotyczących dziejów Uczelni, jego pracowników i absolwentów,
- archiwistyki i zarządzania dokumentacją,
- praktyk archiwalnych dla studentów kierunku archiwistyki i zarządzania dokumentacją.
Informacyjno-dokumentacyjnej
- udzielanie informacji dotyczących Uniwersytetu i zasobu archiwalnego,
- popularyzacji wiedzy o materiałach archiwalnych znajdujących się w zasobie AUMK poprzez organizowanie wystaw, prezentacji, prelekcji, odczytów,
- gromadzenie informacji o źródłach do dziejów UMK, pracowników i absolwentów,
- wywoływanie źródeł m. in. nagrywanie wywiadów i wspomnień pracowników Uniwersytetu.