1976-1985
27 V 1976
z inicjatywy doc. Ireny Janosz-Biskupowej odbyło się zebranie z dziekanami wydziałów i kierownikami komórek organizacyjnych UMK poświęcone właściwemu prowadzeniu dokumentacji na podstawie wykazu akt oraz przekazywaniu jej do Archiwum;
1 IX 1976
zasób archiwalny liczył 52 687 j.a. W latach 1966–1976 wybrakowano 16 042 j.a., a przejęto 37 034 j.a. Do celów służbowych komórkom organizacyjnym uczelni wypożyczono 250 j.a., na miejscu do celów naukowo-badawczych udostępniono 375 j.a., odpowiedziano na 11 kwerend, 92 osobom wydano dokumenty z akt studenckich;
30 IX 1976
rektor UMK prof. Wiesław Woźnicki odwołał z funkcji kierownika Archiwum doc. Irenę Janosz-Biskupową, która objęła etat docenta w Zakładzie Archiwistyki Instytutu Historii i Archiwistyki UMK;
1 X 1976
pełniącą obowiązki kierownika Archiwum została mgr Henryka Duczkowska-Moraczewska (do 30 września 1978);
6 XII 1976
mgr Henryka Duczkowska-Moraczewska, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, przejęła od doc. Ireny Janosz-Biskupowej pomieszczenia i zasób Archiwum;
1976
Na podstawie opracowanego w Archiwum formularza wypełnianego przez absolwentów UMK przy odbiorze dyplomów rozpoczęto gromadzenie kartoteki absolwentów. kartotekę ułożoną w układzie alfabetycznym według kierunków studiów prowadzono do roku 2000.
23 II 1977
Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Toruniu przekazał do zasobu archiwalnego pierwszą partię dokumentacji technicznej osiedla uniwersyteckiego na Bielanach (spisy 1–12);
2 III 1977
pismo rektora prof. Wiesława Woźnickiego do komórek organizacyjnych UMK dotyczące uporządkowania dokumentacji służbowej powstałej w latach 1945–1974 i przekazania jej do 31 maja tr. do Archiwum;
30 IV 1977
ukazało się „Zarządzenie nr 3a Rektora UMK” w sprawie powołania m.in. stałej komisji rektorskiej ds. Archiwum, w której skład wchodzili delegaci wszystkich wydziałów, dyrektor administracyjny UMK i kierownik Archiwum jako sekretarz. Przewodniczącym rady został rektor prof. Wiesław Woźnicki;
18 V 1977
pracownicy Archiwum przeprowadzili szkolenie dla pracowników administracji ogólnouczelnianej w zakresie właściwego prowadzenia akt i ich przekazywania do jednostki;
15 IX 1977
na stanowisku referenta została zatrudniona Ewa Wiśniewska (pracowała do 29 października 2015);
31 XII 1977
w Archiwum odbyła się kolejna wizytacja przeprowadzona przez pracownika Wojewódzkiego Archiwum Państwowego w Toruniu mgr Lucynę Pomerenke, która w protokole pokontrolnym zanotowała, że zasób ogółem liczył 57 441 j.a. akt kat. A. i B (z czego w ciągu roku 1977 przybyło 3 952 j.a.), 30 taśm magnetofonowych i ok. 100 fotogramów. W ciągu roku do celów służbowych komórkom organizacyjnym uczelni wypożyczono 141 j.a., na miejscu do celów naukowo-badawczych 91 użytkownikom udostępniono ok. 2 050 j.a., odpowiedziano na 14 kwerend oraz 84 osobom wydano dokumentację z akt studenckich.
19 V 1978
pod przewodnictwem rektora prof. Wiesława Woźnickiego w lokalu Archiwum odbyło się posiedzenie rektorskiej Komisji Archiwalnej;
25 VIII 1978
ukazało się „Zarządzenie nr 26 Rektora UMK” wprowadzające na uczelni „Instrukcję kancelaryjną” oraz jako załącznik nr 11 „Jednolity, rzeczowy wykaz akt spraw typowych”, które regulowały zasady postępowania z dokumentacją w poszczególnych komórkach organizacyjnych i wydziałach uczelni;
19 IX 1978
ukazało się „Zarządzenie nr 1/78 Rektora UMK” w sprawie powołania stałych komisji rektorskich na lata 1978–1981, wśród których wymieniono również Komisję Archiwalną;
1 X 1978
kierownikiem Archiwum została dr Henryka Duczkowska-Moraczewska (była nim do 31 grudnia 2010);
26 X 1978
zasób archiwalny wynosił ok. 66 041 j.a., siedem spuścizn, 30 taśm magnetofonowych z nagraniami i ok. 100 fotogramów;
26 X 1978
pod przewodnictwem rektora prof. Ryszarda Bohra w lokalu Archiwum odbyło się posiedzenie rektorskiej Komisji Archiwalnej (działała do 1980), w trakcie którego omówiono sprawozdanie z działalności jednostki za rok 1978 oraz plan pracy na rok 1979;
1978
Archiwum otrzymało pierwszy etat pracownika naukowo-dydaktycznego, na który powołano dr Henrykę Duczkowską-Moraczewską.
1 I 1979
jednostka uzyskała dodatkowy etat, na którym, na stanowisku referenta, zatrudniono Elżbietę Talarczyk (pracowała do 30 kwietnia 2009);
27 II 1979
z Sekretariatu Rektora UMK przejęto księgi dyplomów doktorskich z lat 1946–1976, księgi immatrykulacyjne z lat 1945/46–1963/64, roty ślubowania studentów (z lat 1946-1959/60) oraz dokumentację doktoratów honoris causa z lat 1959–1978;
29 XI 1979
do zasobu Archiwum przekazano pierwszą partię dokumentacji Kwestury UMK;
19 XII 1979
pod przewodnictwem rektora prof. Ryszarda Bohra w lokalu Archiwum odbyło się posiedzenie sprawozdawcze Komisji Archiwalnej, w czasie którego przyjęto sprawozdanie z działalności jednostki za rok 1979 oraz plan pracy na rok 1980.
22 I 1980
ukazało się „Zarządzenie nr 7 Rektora UMK” w sprawie ujednolicenia zasad korzystania z materiałów archiwalnych Archiwum UMK;
29 IV 1980
po kolejnej wizytacji przeprowadzonej przez pracownika Wojewódzkiego Archiwum Państwowego w Toruniu mgr Annę Chruściel, w przesłanym protokole odnotowano, że zasób Archiwum z lat 1945–1979 liczył nieco ponad 60 000 j.a., ok. 355 mb. akt własnych oraz 525 mb. akt studenckich (kat. A), z czego wybrakowano 7 348 j.a., tj. ok. 40 mb. dokumentacji, oraz siedem spuścizn. wspomniano także o osobnej składnicy dokumentacji w Kwesturze UMK, w której przechowywano ok. 180 mb. akt oraz dodatkowej składnicy utworzonej w Rolniczym Zakładzie Doświadczalnym w Piwnicach;
2 VII 1980
pismo rektora prof. Ryszarda Bohra do dziekanów wydziałów, kierowników instytutów, katedr i zakładów w sprawie uporządkowania akt z lat 1945–1975 i przekazania ich do 31 października tr. do Archiwum;
2–3 X 1980
z okazji jubileuszu trzydziestopięciolecia UMK Archiwum, wspólnie z Biblioteką Główną, było współorganizatorem okolicznościowej wystawy Uniwersytet Mikołaja Kopernika w latach 1945–1980 prezentowanej we foyer Auli Uniwersyteckiej;
10 XII 1980
„Zarządzeniem nr 33 rektora UMK” dokonano zmian w stałych komisjach rektorskich na rok akademicki 1980/1981 oraz powołano wspólną Komisję Archiwalną i Biblioteczną, która z racji innych funkcji obu jednostek szybko zakończyła działalność;
17 XII 1980
Zakład Poligrafii UMK przekazał do zasobu Archiwum pierwszą partię dokumentacji z lat 1957–1978;
1980
W ciągu roku do celów służbowych komórkom organizacyjnym uczelni wypożyczono 243 j.a., na miejscu do celów badawczych 263 użytkownikom udostępniono 697 j.a., a 236 osobom wydano dokumenty z akt studenckich.
31 I 1981
w Instytucie Fizyki UMK prezentowano wystawę poświęconą Katedrze Fizyki, którą przygotowali pracownicy Archiwum;
2 III 1981
w gmachu rektoratu odbyło się posiedzenie Komisji Archiwalnej i Bibliotecznej;
1981
W Archiwum rozpoczęto prowadzenie katalogu alfabetycznego dla akt pracowniczych (prowadzony był do roku 1999).
9 II 1982
ukazało się „Zarządzenie nr 10 Rektora UMK” w sprawie powołania stałych komisji rektorskich na rok akademicki 1981/82, wśród których powołano też Komisję ds. Archiwum w składzie: prof. Andrzej Tomczak (przewodniczący) i profesorowie: Stanisław Dembiński, Jacek Staszewski, Jerzy Serczyk, Zbigniew Zdrójkowski i dr Włodzimierz Karaszewski (członkowie);
7 VI 1982
w związku z setną rocznicą urodzin pierwszego rektora UMK prof. Ludwika Kolankowskiego pracownicy Archiwum przygotowali okolicznościową wystawę Pierwszy Rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika prof. dr Ludwik Kolankowski prezentowaną w Bibliotece Głównej;
30 XI 1982
na posiedzeniu Senatu UMK rektor prof. Jan Kopcewicz zwrócił się do pracowników naukowych z prośbą o przekazywanie do Archiwum dokumentacji od roku 1945 o trwałej wartości historycznej oraz materiałów prywatnych (archiwów osobistych);
31 XII 1982
zasób archiwalny liczył 70 669 j.a., siedem spuścizn, 200 fotografii i 50 nagrań z uroczystości uniwersyteckich na taśmach magnetofonowych. W ciągu roku przejęto 3 137 j.a. oraz wybrakowano 664 j.a. Do celów służbowych komórkom organizacyjnym uczelni wypożyczono 249 j.a., na miejscu do celów naukowo-badawczych 105 użytkownikom udostępniono 187 j.a., 298 osobom wydano dokumenty z akt studenckich oraz sporządzono 18 zaświadczeń dla ZUS.
29 I 1983
pismo rektora prof. Jana Kopcewicza skierowane do dziekanów wydziałów, kierowników instytutów, katedr i zakładów w sprawie uporządkowania akt z lat 1945–1980 i przekazania ich do 30 kwietnia tr. do Archiwum;
Luty 1983
w magazynie archiwalnym nr 2 przy ul. F. Chopina 12/18 zakończono skontrum zasobu;
30 III 1983
Archiwum, wspólnie z Biblioteką Uniwersytecką, było współorganizatorem wystawy Polskie Towarzystwo Tatrzańskie – 110. rocznica założenia prezentowanej we foyer biblioteki;
11 IV 1983
doc. Irena Janosz-Biskupowa przekazała do Archiwum swoją spuściznę;
14 VII 1983
„Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach” włączała archiwa szkół wyższych do państwowej sieci archiwalnej i potwierdzała im przywilej wieczystego przechowywania akt (Dziennik Ustaw, 1983, nr 38, poz. 173, art. 22 i 35 ust. 2);
15 XI 1983
w uchwalonym przez Senat Akademicki „Statucie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika” Archiwum ponownie umieszczono wśród jednostek pozawydziałowych;
1983
Archiwum, wspólnie z Biblioteką Uniwersytecką, było współorganizatorem wystawy Bronisław Pawłowski – 100-lecie urodzin.
1983
W końcu roku zasób archiwalny liczył 79 712 j.a, siedem spuścizn, 239 fotogramów i 50 taśm magnetofonowych z nagraniami uroczystości uniwersyteckich. W ciągu roku przejęto 9 681 j.a. i wybrakowano 1 089 j.a.
10 I 1984
na posiedzeniu Rady Wydziału Humanistycznego została powołana Rada Archiwum, w skład której weszło trzech pracowników Instytutu Historii i Archiwistyki Wydziału Humanistycznego, przedstawiciel dyrektora administracyjnego UMK, kierownik Archiwum, przedstawiciel pracowników jednostki oraz dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej;
8 III 1984
na pierwszym posiedzeniu Rada Archiwum opracowała „Regulamin Rady” i „Regulamin Archiwum”, które zostały zatwierdzone przez Senat UMK na posiedzeniu 22 stycznia 1985 roku. Przewodniczącym Rady został prof. Andrzej Tomczak;
5 VIII 1984
odbyło się kolejne posiedzenia Rady Archiwum zwołane w celu zaopiniowania kandydatury kierownika Archiwum na lata 1984–1987;
XI 1984
prof. Włodzimierz Wincławski, prorektor ds. nauki, wspólnie z prof. Andrzejem Tomczakiem, przewodniczącym rady, przeprowadził wizytację w Archiwum.
14 I 1985
odbyło się sprawozdawcze posiedzenie Rady Archiwum;
22 I 1985
na posiedzenie Senatu UMK pracownicy Archiwum przygotowali niewielką ekspozycję, na której zaprezentowano dokumentację dziejów Uniwersytetu przechowywaną w jednostce;
19 II 1985
Archiwum, wspólnie z Biblioteką Uniwersytecką, było współorganizatorem wystawy inaugurującej obchody jubileuszu czterdziestolecia UMK, eksponowanej we foyer Auli Uniwersyteckiej (trwała do 15 marca tr.);
1 IX 1985
Archiwum uzyskało nowy dodatkowy etat, na który na stanowisku archiwisty zatrudniono mgr Katarzynę Namysłowską, absolwentkę specjalizacji archiwalnej na UMK (pracowała do 28 sierpnia 1988);
23 IX 1985
w zamian za etat sprzątaczki jednostka otrzymała etat woźnej. Pracę na tym stanowisku podjęła Zenobia Wojciechowska (pracowała do 11 marca 1986);
1985
Dział Dydaktyki UMK przekazał pierwszą część alfabetycznej kartoteki akt studenckich z lat 1945–1985 prowadzonej w tej komórce (pozostałą partię materiałów do roku 1990/91 przekazano w roku 1997);
1985
Pracownicy Archiwum zainicjowali gromadzenie dokumentacji mogił pracowników UMK pochowanych na cmentarzach toruńskich, sporządzając karty inwentarzowe m.in. z inskrypcjami, opisami grobów oraz stanem zachowania nagrobków. Wkrótce kartotekę rozbudowano i rozpoczęto kompletowanie informacji o miejscach pochówku pracowników Uniwersytetu na innych cmentarzach polskich i zagranicznych. Po roku 2000 całość dokumentacji wprowadzono do bazy danych „Zmarli pracownicy UMK” (ob. „Nekrologi”), która w końcu 2018 roku liczyła 1 248 rekordów.